Friday, June 12, 2015

Gunung Kinabalu Earthquakes 2015 Part 1

Assalamualaikum & Hii..

hai, disebabkan aku antara mangsa yang selamat daripada gempa yang melanda Sabah di mana aku salah seorang pendaki yang tersadai hampir 10 jam di atas puncak gunung itu dan terlalu ramai yang suruh aku karang pengalaman kat blog yang dah berkurun siap dah tukau url lagi maka aku gagahkan juga nak menaip demi kalian semua ecewah.. *sila terharu

actually memang dah lama giler aku pendamkan je hasrat hati nak tawan Gunung Kinabalu ni selepas selamat tawan Gunung Tahan tak lama dulu tapi tidoklah hado yang nak pi.. takkan lah aku nak gigih pi sensorang kan memang tak aaa.. and Alhamdulillah tak lama lepas posting tahun lepas, senior maktab tanya nak tak kita semua naik Gunung Kinabalu, memang laju jela aku jawab NAKKKKKK.. maka dari situ wujudlah group Ekspedisi Kinabalu di mana semua yang nak pi gigih cari orang sapa lagi nak pi and gigih semua share segala ilmu and preparation apa je yang perlu before nak pi tu.. and of cos paling penting is training, training and training bebeh.. kami decide untuk pi taun ni which is masa tu ada lebih kurang dalam 7-8 bulan lagi masa yang ada before sampai masa untuk pi.. dengan harapan semorang sempat pi training lagi..

depo masa tu just RM200 iaitu depo yang paling murah yang kiteorang dapat lepas survey sana sini.. biasa depo orang letak paling sikit RM500 and bila last minute korang tak dapat pi memang boleh melalak 3 hari 3 malam sebab dengan depo tu dah dapat beli handbag Polo ke Carlo Rino ke Sembonia ke giteww..

actually total ahli team yang sepatutnya pi is 20 orang tapi makin sampai masa nak pi makin banyaklah kekangan yang timbul and akhirnya tinggallah 14 orang sahaja di mana 12 orang dari bahagian KPM and 2 orang lagi dari bahagian KKM dan semuanya gegurl yang masih bujang anak dara tak kawen lagi pewittt.. sonang sangat wehh bila kaw buat trip ada geng nurse or yang bahagian medical so pasal ubat, pasal sakit semo settle dah dengan sapa nak rujuk nanti.. nasib baiklah kawan aku dari pelbagai bidang kannn..

total pakej kami RM700 siap ambil and hantar lagi dari airport KK ke Ranau tu and hantar semula ke airport bila dah turun nak balik nanti siap penginapan apa semua.. giler tak murah kan.. nanti aku bagi contact number orang tu akhir entry kihkihkih.. saja nak suruh korang gigih membaca pepanjang oiii.. orite semua orang berkumpul kat KK on 3rd June sebab 4th June dah start naik gunung dah.. marilah sesama menyelami perjalanan aku nak ke Sabah yang penuh berliku ini sobsob..

sebenarnya aku antara ahli team yang book flight paling lambat konon nak dapat harga paling murah lah kan sekali hamekkkk tiket aku lah paling mahai sebab kena bayau penalti sebab apa sebab nanti dulu tak sampai turn penceritaan lagi.. sorry aku memang suka merepek dulu baru sampai point tu kahkahkah.. makin dekat hari aku nak pi sana, makin tinggi perasaan aku taknak pi.. aku pun tak tau kenapa wehh.. tapi bila pikir balik yang aku dah bayar itu ini siap dah book flight siap beli barang apa semua and aku jugaklah yang ajak Putri dengan Nadia maka aku abaikan je ketidaksenangan hati aku tu..

flight pi aku dari KLIA2 pukul 1110am.. aku gerak dua orang dengan budak skola aku jugak.. kami gigih pi KLIA2 naik KLIA Ekspress je sebab malas nak susahkan kengkawan lain nak suruh hantar sebab dah start musim cuti skola kan so semua pun dah balik kampung gitew.. tambang dari KL Sentral ke KLIA2 is RM35 sehala.. perjalanan dalam 28 minit gitew.. aku amek yang ekspress bukan transit.. kalau kaw amek yang transit boleh guna kad siswa and dapat diskaun cuma lambat sikit je sampai..

sampai KLIA2 aku laju je masuk gate J sebab aku tersalah pandang flight aku sebenarnya kat gate K okeh.. bila dah sampai gate J tu baru aku tengok semula skrin and flight aku dekat gate K mahu tak gelabah aku nak berlari pi sana.. dala jauh okeh.. ni third time aku naik flight dari KLIA2 and selalunya flight aku memang kat gate J so aku tak taw arah mana gate K.. nampak tak kejakunan di situ.. nasib baik aku jenis cepat pickup sebab mata suka melilau sana sini bila berjalan so aku macam terperasan signboard nak ke gate K masa turun escalator tu.. gigihlah daku berlari ke gate K tapi jauh ya ampun siap kena turun dua kali escalator tahu.. and unfortunately sampai je aku kat depan gate K02 tu, pintu baru je close and staff kat situ tak bagi kami masuk dah even dah explain.. ccehhh sangat awak ni kerek sungguh padahal tutup depan mata itew je.. ok takpe, aku beranggapan takde rezeki nak sampai awal.. maka bawaklah hati yang lara ke kaunter information kat depan sana yang jauh tu untuk tanya semula return tiket or beli lain gitew..

setelah termiss flight maka aku dikenakan penalty.. harga penalty aku hingatkan murah rupanya mahaai nak mampuih sebab die amek 1/3 dari harga semasa kot dan masa tu harga dah cecah RM650++ one way.. time tu aku dah agak give up nak pi sebab sorang kena bayar dalam RM500 jugak lah +- itu ini semua kan and aku memang blur giler nak buat apa.. tapi masa tu memang pikir balik lah nilai duit yang lain yang dah bayar apa semua plus budak skola aku ni sibuk cakap kena pi jugak kena pi jugak maka aku pun tanya semua timing bila je yang penalty paling murah nak bayar.. and okehlah akhirnya kiteorang kena bayar penalty dalam +-RM300 jugak lah sorang and flight pukul 1535pm kang.. haishh serabut alam kepala aku nak buat apa je kat airport tu sebab seriusly emosiku terganggu nokkkk.. dala kena tunggu lama lepastu flight aku petang tu delay pulak oiii.. memang ketidaksenangan hati aku makin membuak sampaikan aku wasap membe aku cakap yang aku rasa sesuatu sangat oiii memula je dah de halangan dari rumah sewa bila aku tahan 3 cab tapi depa taknak benti so terpaksalah aku gigih pikul beg yang berat tu jalan kaki pi stesen LRT terdekat dalam 10-15 minit jugak lah.. lepastu miss flight lagi lepastu flight delay pulak.. aku memang rasa sesuatu sangat dah time tu tapi aku pikir ni semo sebab emosi terganggu plus tengah still cuak and serba salah sebab yang lain dah sampai KK tapi aku je paling lambat.. nasib depa semua baaikk sanggup tunggu daku.. i is terharu bebeh

tepat jam 1930pm selamatlah daku landing airport KK sebab cuaca buruk kat atas and barulah kiteorang gerak ke Resthouse dekat Ranau tu haa.. 2 jam lebih perjalanan giler tak nganto weh dengau lapaunya oii sebab last aku makan pagi tu kot lepastu mood kelaut terus tak berselera gitew.. sampai je bilik terus letak barang and briefing untuk misi pendakian esok sambil makan sambil menahan sejuk.. cis sangat sejuk giler area situ sampaikan daku nak mandi pun tak sanggup.. opss, kantoi pulak naik gunung tak mandi dah lebih 24 jam kahkahkah.. alahhh kata hiking kan, standardlah tak mandi ahaks.. amek wuduk pun menggigil tahan sejuk hahaha

bangun pepagi tu dengan cuaca yang sejuk sepoi-sepoi bahasa memang perut ni teringin sangat oiii makan megi hot cup pepanas and selamat lah memang Putri bawak stok yang banyak dalam beg die tu.. sebab tula aku sayang kengkawan aku semua muahciked ahakss..

eh lupa, aku de up sekali gambau Resthouse ni wehhh.. aku memang malas nak susun ikut urutan.. korang pepaham jela ea hakhakhak

dari Resthouse kiteorang jalan kaki je pi National Park tu sebab dokat sangat dah.. settlekan porter, sewa tongkat apa semua tungtangtungtang dalam pukul 9 jugaklah kiteorang baru start mendaki lepas daftar nama dekat Timpohon Gate tu.. time tu aku cakap lagi kat Putri yang aku berdebar lah wehh.. so jangan tinggal aku and doakan aku sampai atas kat Laban Rata tu.. time tu aku dah start period pain sebab kalau ikut timing memang dah lewat dua hari so aku beranggapan debaran hatiku itu adalah takut aku tak larat and pengsan tengah jalan gitew..

hai, inilah budak satu skola tempat posting kitew tu.. sorry die nak kawen dah taun depan.. budak yang masuk tangan dalam kocek baju konon sejuk tu single and available lagi kbai

budak yang tengah nebes wasap kawan die cakap nak naik atas dah and paksa kawan die doakan die sampai atas dengan jayanya.. eh eh ke sebenarnya tengah hupdate ig kahkahkah.. masuk van nak naik pi dekat Timpohon Gate nak daftar masuk pun aku sempat tido lagi weh.. perangai tu perangai dari zaman belajar tak berubah sungguh.. dah sampai sibuk cakap wehhh, aku nebes lagi lah.. korang pastikan aku sampai atas taw taw taw.. nampak tak paksa kengkawan bagi support biar tak separuh jalan, biar tak membazir bayau memahal hewss

dua orang lagi manusia yang cantik itew kawan kitew yang kerja KKM tu haaa.. depa ni baikkkkkk sangat wehhh.. nanti aku cite lagi ea ea ea kebaikan depa yang buat aku terharu naunau..

motip amek gambar sebab nak bagi kat group wasap skola paksa depa doakan kami sampai atas dengan jayanya dan jangan separuh jalan sebab izyan is nebes matmat sebab tak fit dah tsk tsk..

settle bergambau sebelum nak start daki and settle daftar masuk sebagai pendaki pada hari tersebut siap dapat tag nama maka bermulalah #misikinabalu yang sebenar-benarnya

arghhhh debau mak nokkkkss

hai, kamilaah satu-satu team tunggal yang kesemuanyaa wanita single bujang anak dara trangtangtang lagi ehem ehem ehemmm..

part paling best bila kaw join hiking is making friends bebeh.. biasanya semua orang-orang yang giler hiking ni peramah matmat yang sesi suaikenal kat situ lepastu terus jadi kawan and keep contact.. eh agak-agak ada tak yang jumpa jodoh time hiking ek? aummm sangat alahaii.. atas ni dengan geng Talisman dari company kat KL kalau tak silap ke ada yang kat Miri ntah aku pun dah tak hinggat.. nampak sangat tak fokus time bercerita tu.. kan nebes katakaw takut tak dapat nak sampai atas giteww..

dah meh aku sajikan korang dengan view sepanjang perjalanan.. jangan tanya mana gambau aku sebab ni time bergambau yang secara berkumpulan geng depan dengan geng belakang.. aku lone ranger team jalan sensorang dekat tengah je so takde masa nak amek gambau sana-sini sebab sibuk layan sakit pinggang, period pain je sepanjang perjalanan eh ke sebab tepon bukan stok iphone hahaha

1.5 km permulaan aku chill lagi tapi bila dah masuk km ke2 aku dah mula sakit pinggang memang cis sangat oiii.. last-last aku suruh Putri and Nadia jalan dulu jangan tunggu aku sebab aku nak jalan slow je ikut kemampuan diri sambil menikmati permandangan gunung dengan sejuknya sepoi-sepoi bahasa sebab aku tengok trek laluan memang sentiasa ada orang.. so bila dah jalan sensorang tu macam-macamlah orang yang aku kenal yang ajak borak tanya dari mana apa semua.. memang time tu aku banyak jumpa students IPG je wehh.. bagus betul hangpa semua mengisi masa cuti sem.. aku dulu cuti sem dok qada tido je kat rumah kahkahkah.. and adalah jugak group-group lain yang jalan seiring dengan aku.. tak aku potong die, die potong aku gitew jela..

time aku jalan sensorang tu jugak actually rupanya belakang aku ada mt.guide yang follow je aku.. nama die Lorenzo, budak lagi wehhh stok adik-adik umur 18 gitew.. die sokmo ajak aku borak bagi aku hilang stress sambil suruh ajar membaca apa semualah, suruh ajar sign languagelah bila taw aku cikgu Pend.Khas Pendengaran.. sokmo die suruh aku cepat kejau kengkawan kat depan tu haa even aku bebel sokmo cakap kat die jangan ajak aku borak nanti aku penat and blablabla.. aku bebel je kat die tapi die tetap chill tetap cool sengih je memanjang sambil ajak aku borak lagi.. kesabaran kaw memang tinggi dik.. nasib baik adik-adik lagi kalau tak, nak je ahkak kaw ni ajak kawen kahkahkah.. last-last aku suruh die jalan dulu and rupanya die tunggu aku kat checkpoint 4km kat atas tu dekat Villosa Shelter.. perghhh giler tak terharu ahkak ni dikk nonnn..

start dari km4 tu ada lagi 2km nak sampai ke Laban Rata dan 2km tu Ya Allah aku rasa jauhnya dan mencabarnya alahai wehh.. start dari sini teros dua orang guider yang follow aku.. mesti depa ni tengok aku dah macam mayat hidup bergerak nak naik atas dengan gigihnya even dah tak larat sebab malas nak stop makan kang lepas makan lagi aku kenyang lagi tak larat nokk.. tapi makin aku naik mendaki dan bila aku dengau suara Putri dengan Nadia lagilah semangat aku nak naik atas dengan lajunya sambil jerit Putri, Putri hahaha.. dah jumpa tu lepak sama kejap sambil share makanan and sambung jalan sesama tapi lepastu lagi 700m nak sampai Laban Rata energy aku memang dah tinggal 10% je.. time tu memang aku suruh semua orang jalan dulu tak payah tunggu aku dah sebab aku nak rehat lama sikit then baru aku jalan balik.. ni stok rehat lama yang siap baring nak tido kaw.. peduli apa orang lalu-lalang naik turun kat situ sebab yang seiring jalan naik dengan aku pun sama je tahap lepak depa dengan aku.. kita serupa adik-adik oiii.. tapi hangpa muda lagi patut kudrat lebih lagi wehhhh.. kalau lari dekat trek 800m even lari-lari anak pun aku rasa lama dah sampai tapi yang ni nak jalan mendaki naik atas 100m pun aku rasa macam dah jalan 10km tak sampai-sampai jugak.. nampak tak, nampak tak budak yang tak berapa nak fit dengan period pain gigih mendaki nak sampai rumah kat Laban Rata..

and aku ada satu perangai keji setiap kali hiking memana pun, makin nak sampai makin tinggi tahap give up aku sampaikan kena merangkak nak mendaki konon memang dah tak larat sangat padahal sikittttt je lagi.. nasib memang semua orang yang otw turun tu bagi support cakap sikit lagi, sikit lagi even sebenarnya jauhhhhh lagi wehhh sebab setiap orang yang selisih bahu dengan aku, aku akan tanya jauh lagi ke tidokk nak sampai Laban Rata.. sebab aku lapar giler dah time tu and aku taw kat Laban Rata akan dapat makan sesedap maka aku gigihkan jugak mendaki tanpa henti even dengan momentum yang sangat slow sebab kat kepala aku pikir cepat sampai dapat makan banyak-banyak izyan oiii.. dan sebenanrnya setiap kali aku amek nafas take one ke take two minute ke bila tak larat and setiap kali aku rasa give up nak teruskan mendaki, aku akan cakap kat diri sendiri, come on izyan, u can do it.. kata nak sampai puncak sebab dah habis beribu kan.. aku keep ulang ayat ni banyak kali sampailah aku bebetul sampai depan tangga rumah kat Laban Rata tu wehhhh.. nampak tak motivasi diri yang aku cuba bagi kat diri sendiri supaya keep climbing even tengah mengalami period pain.. perghhhh giler hebat motivasi diri aku dan giler hebat mental aku termotovasi dengan diri sendiri kahkahkah

muka budak penat tapi paling happy sebab finally dapat sampai depan tangga rumah sambil disambut oleh Putri kahkahkah.. nampak je Putri terus aku cakap weh lapar, jum makan.. nampak tak mindset aku sampai cepat sebab nak makan je wehhh.. tapi sayangnya masa ni baru pukul 2pm and start makan pukul 430pm.. bila aku taw terus aku rasa kecewa matmat wehhh.. sia-sia je aku sampai awal tapi tak dapat makan jugak.. nasib baik ada bekal lunch tadi yang tak diusik pun sepanjang perjalanan dan nasib baik Putri memang bawak stok 3in1 weh.. giler sedap bantai white coffee pepanas dikala sejuk hingga ke tulang itu.. terus buat air sampai dua cawan.. makan share-share je sebab dah sejuk and nak yang panas-panas.. kemain demand lagi tekak aku ni nak oiii hahaha..

sebenarnya paling aku tak sangka yang aku dapat sampai kee Laban Rata dalam masa 5 jam je weh sebab aku target dalam 6-7 jam baru aku sampai situ dengan tahap kelembapan aku berjalan.. Ya Allah, memang aku syukur sangat dapat sampai atas tu dengan keadaan diri yang tak berapa nak sihat tu.. and view die memang SubhanAllah, MashaAllah cantikkknya.. speechless tengok wehhh.. pastu semorang nak mandi sebab dah lebih 24jam tak mandi kan tapi tapi tapi stress sendiri sebab semua barang kat beg yang porter bawak and porter tak sampai lagi.. eh terus feeling jalan lagi laju dari porter padahal porter mengangkut lebih 30kg atas badan die tu giler tak hebat malim gunung ni.. #salute #respect wehhh dengan depa.. aku yang bawak beg just isi raincoat, winter jacket, air dengan coklat pun dah merungut beg berat apatah lagi depa yang bawak berkilo-kilo beratnya tapi still maintain je watlek watpis watchill..

eh lupa nak cakap, otw nak naik atas tu ada je hujan tapi hujan yang macam hujan anje-anje bukannya hujan stok raining cats and dogs tu.. so kalau tak pakai raincoat pun its okeh tapi sebab aku taknak baju basah kang lagi menggigil sejuk so aku pakailah jugak.. kang sia-sia je beli tapi tak guna gitew.. mt.guide semo steady je siap berpayung.. jeles sungguh aku tengok.. Lorenzo kesian tengok aku siap cakap, jum jalan sama pakai payung saya.. so sweet kaw ni auchhh rasa nak potong kaki nokkk.. padahal aku taw niat die ajak aku jalan sama biar aku jalan ikut kelajuan die melangkah biar cepat sampai muahahaha

dekat Laban Rata ni koraang boleh pilih samada nak stay dekat Laban Rata Resthouse ke Waras Hut ke Panar Laban Hut ke Gunting Lagadan Hut ke or Burtington Hut.. kami stay dekat Pendant Hut.. tempat kiteorang stay tu ada dua bilik je means dua pintu bilik.. satu bilik boleh muat dalam 14 orang dan memang Jingkung bagi kami semua satu bilik senang semua perempuan kan.. kang kalau campur takut lain pulak jadinya dengan sejuk lagi wehh hahaha.. bilik sebelah yang pasti semua boboi aumm aumm aumm..

kat atas ni pun ada Pejabat Pos kot-kot nak kirim poskad ke kan tapi aku tak sempat terjah pun sebab aku kuar bilik pun just untuk pi makan and cari beg dekat porter.. nak berjalan sangat menikmati view memang aku pikir esok jela otw turun nanti sebab nak save energy untuk esok kononnya nak bangun pagi sambung panjat ke puncak kan.. tepat je kol 430petang, laju je aku kejut semua orang bangun ajak pi makan.. dah memang aku tunggu pun time makan ni hakhakhak.. oh lupa, bilik yang kiteorang stay tu ade water heater okeh even satu je yang berfungsi tapi tetap bersyukur ada dari takde and siap ada cerek elektrik.. memang masak air panas buat mandi pagi.. okeh, kat sini aku mandi sebab kang kalau tak mandi mau 48 jam kang aku tak mandi dah macam kerbau dah baunya kang ahaksss.. feeling mandi atas gunung dengan air panas memang auwww sangat ye kengkawan semua hahaha.. bakal je pikir ramai lagi nak mandi kalau tidok memang berejam lah aku berendam mehmehmeh..

esok pagi misi kami yang kat belakang iteww heehee

time makan memang aku makan bersungguh-sungguh sebab lepas makan aku nak tido je dalam kepala ni.. and kat sana pukul 1730pm pun dah mula nak gelap dah.. memang 730 aku terus tido.. giler sejuk weh.. aku tido siap berlapis baju sampai tiga helai siap stoking tebal dua helai siap pakai glove siap selimut dua lapis siap tido dengan Putri tapi tetap memasing ngigau malam cakap sejuk sejuk sejuk.. memang patutlah kami tak dapat pi belajar oversea pun.. baru sejuk sikit dah tak tahan dah..

ok maka dengan ini habislah part 1 kita ye adik-adik, ahkak-ahkak, abang-abang semua.. kiteorang semua tido malam tu even tak nyenyak sangat sebab sejuk tapi tetap tido jugak sebab memikirkan energy esok memang kena all out giler-giler.. sejuk tido kalah sejuk kat kampung yang kena mandi air perigi phewws..

sila doakan ahkak izyan kaw ni gigih nak sambung part two cecepat tak payah nak tangguh sangat even cuti dah nak habis dah..

sorry sebenarnya gambar view banyak dekat ahkak gie dengan ahkak ro yang bawak dslr.. aku yang awak L120 aku ni pun sampai balik Joho semula tak guna langsung sebab aku memang dah plan time turun nanti nak pulun amek gambar sebab tak bawak charger battery kamera tapi semua tinggal kenangan je wehhhhh

sila tunggu part 2 dengan sabau orang melakau cakap

kipidap bai

J.Syazwana said...

Tak sabar nak baca part 2. Dulu2 pernah la simpan azam nak tawan kinabalu tapi dalam mimpi je la. Hahaha.

jingkung said...

hai .. mana part 2nya :) dah lupa kot pengalaman itu :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...