Friday, November 05, 2010

fakta tentang KAFEIN

salam to all readers.. =p

di musim2 exam ni, mesti lah ramai yang nak stay up lah, konon2 nak study sampai ke pagi sebab time2 macam tu ala2 sunyi n tenang n senang la nak ingat kan..masuk terus melekat kat stor ingatan jangka panjang (Gagne,1978)..haha, kan da kuar tokoh terunggul tu..nampak sangat aku ni memang mempunyai long lasting punye memory yang paling bagus lah..(perasaan)..ok2..motif kat sini nak gitau sikit info tentang kafein yang selalu korang minum tok konon2 hilangkan ngantok agar dapat berjaga malam untuk study bagai la lagaknye..padahal sibuk nak tengok movie la, gayut la, mesej la apa la..ntah la..layan jela..kan kadang2 orang cakap kafein ni banyak bagi bad effect dari faedah yang baik kan..tapi sape kate kafein takde khasiat haa??addicted macam aku yang tak boleh hidup kalau seminggu tak telan kafein ni memang la akan berapi berasap kalau ada yang sound2 direct kat aku yang mengatakan bahaye lah, ape lah..see..sekarang aku bagi korang baca fakta tentang kafein ni..sila sila silalah baca ye..pasni jangan nak marah2 aku dah.. =p

1. KAFEIN adalah bahan semula jadi yang terdapat dalam lebih 60 tumbuhan berlainan dan digunakan oleh 2/3 daripada penduduk dunia.
2. Bahan ini mampu meningkatkan paras tenaga yang mana mengoptimumkan persembahan atletik, kapasiti otot dan dayaketahanan. Fakta ini membolehkan anda melakukan senaman lebih efektif untuk jangka masa panjang.
3. Kafein mengerah otot menggunakan simpanan lemak dalam badan seperti kereta yang memerlukan petrol. Cara ia memecahkan lemak adalah dengan meningkatkan metabolisme badan.
4. 1 lagi fakta yang diketahui adalah individu yang mengambil kafein bekerja lebih baik berbanding yang tidak.
5. Kafein meningkatkan paras dopamine dalam otak, menjadikan anda berasa sihat secara optimum.
6. Kafein menghasilkan stimulasi pada otak dan bahagian lain yang lebih penting dalam sistem saraf.
7. Ia juga mengandungi antioksidan yang mana membantu memperbaiki sel rosak disebabkan sinar UV yang merbahaya.
8. Kafein juga dipercayai berkesan mengurangkan sesetengah penyakit kritikal seperti Alzheimer, Parkinson, jantung, diabetes melitus tahap 2, sirosis hati dan gout.
9. Kelebihan kafein menetang masalah dihydrotesteron (DHT) yang merosakkan akar rambut sudah terbukti.
10. Kafein juga meningkatkan kesihatan dan kelajuan sperma lelaki.


nota lantai : see..kan aku da kate, kafein ni takdelah teruk sangat..hoho..
aku kan anak nurse..
baek nye jage kesihatan tau.. =p

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...